Εξισώσεις 2ου βαθμού που λύνονται με παραγοντοποίηση

Στην ενότητα “ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ 1ου ΒΑΘΜΟΥ” ασχοληθήκαμε με εξισώσεις όπου εμφανίζεται ένας άγνωστος, υψωμένος στην πρώτη δύναμη, δηλαδή εξισώσεις των μορφών ή
.
Στην ενότητα αυτήν θα εργαστούμε πάνω στης εξισώσεις 2ου βαθμού, σε εξισώσεις με έναν άγνωστο, που ο άγνωστος είναι υψωμένος στην δευτέρα, δηλαδή εξισώσεις των μορφών ή
ή
ή τέλος
.
Ας δούμε ένα απλό πρόβλημα, που παρουσιάζεται η ανάγκη να λύσουμε μια εξίσωση 2ου βαθμού ή μια δευτεροβάθμια εξίσωση.
Αν ένα τετράγωνο έχει εμβαδόν , να βρεθεί η πλευρά του.
Αν συμβολίσουμε με την πλευρά του τετραγώνου τότε, όπως γνωρίζουμε από την Γεωμετρία,
Η εξίσωση αυτή έχει έναν άγνωστο που είναι υψωμένος στην δευτέρα. Επομένως είναι μια εξίσωση 2ου βαθμού με έναν άγνωστο ή απλά μια δευτεροβάθμια εξίσωση. Πως την λύνουμε;
Στο σημείο αυτό “μπαίνουν στο παιχνίδι” οι τετραγωνικές ρίζες. Θυμόμαστε από το σχετικό μάθημα (μπορείς να το ξαναδείς για να το φρεσκάρεις) ότι:
Για κάθε μη αρνητικό αριθμό (δηλαδή
),
Με βάση τον παραπάνω ορισμό (ορισμός της τετραγωνικής ρίζας) η εξίσωση
γίνεται
δηλαδή
.
Στο συγκεκριμένο όμως πρόβλημα, επειδή δεν μπορεί ένα τετράγωνο να έχει πλευρά με αρνητικό μήκος, απορρίπτουμε την αρνητική λύση, οπότε
Ένας άλλος τρόπος επίλυσης τηε εξίσωσης είναι ο εξής:
Ας θυμηθούμε ότι:
Ας δούμε ένα άλλο πρόβλημα.
Ένα τετράγωνο με πλευρά έχει το ίδιο εμβαδόν με ένα ορθογώνιο, που έχει μήκος ίσο με την πλευρά του τετραγώνου και πλάτος ίσο με
. Να βρεθεί η πλευρά του τετραγώνου
.
Στην περίπτωση αυτήν έχουμε την σύγκριση δύο εμβαδών. Ενός τετραγώνου και ενός ορθογωνίου. Όπως γνωρίζουμε το εμβαδόν του τετραγώνου δίνεται από τον
, ενώ του ορθογωνίου από τον
.
Με βάση το πρόβλημα ισχύει , δηλαδή
Όπως βλέπουμε έχουμε να λύσουμε μια εξίσωση δευτέρου βαθμού. Δεν είναι η απλή μορφή που συναντήσαμε προηγούμενα. Αποτελείται από δύο όρους. Όμως και οι δύο όροι περιέχουν το . Επομένως, προχωρούμε ως εξής:
Μεταφέρουμε τον όρο στο πρώτο μέλος και θα προκύψει:
Τώρα έχοντας κατά νου όσα μάθαμε στο μάθημα “Επίλυση εξισώσεων με την βοήθεια της παραγοντοποίησης“, ως επόμενο βήμα παραγοντοποιούμε την τελευταία εξίσωση κι έχουμε:
Σχετικά με το σύμβολο ή το
διάβασε εδώ.
Στα επόμενα παραδείγματα θα λύσουμε εξισώσεις 2ου βαθμού της μορφής και με την βοήθεια της τετραγωνικής ρίζας και με την βοήθεια της παραγοντοποίησης.
Παράδειγμα 1) Να λυθεί η εξίσωση
Διαδικασία επίλυσης | Αιτιολόγηση |
---|---|
![]() |
|
![]() |
Κρατάμε το ![]() |
![]() |
Εργαζόμαστε με την μέθοδο της τετραγωνικής ρίζας. |
![]() |
Απλοποιούμε την τετραγωνική ρίζα. |
Παράδειγμα 2) Να λυθεί η εξίσωση
Διαδικασία επίλυσης | Αιτιολόγηση |
---|---|
![]() |
Μεταφέρουμε στο 1ο μέλος, ώστε στο 2ο μέλος να έχουμε 0 |
![]() |
Σχηματίζουμε διαφορά τετραγώνων. |
![]() |
Παραγοντοποιούμε. |
![]() |
![]() |
![]() |
Λύση της εξίσωσης |
Η προηγούμενη εξίσωση θα μπορούσε να λυθεί και με την μέθοδο της τετραγωνικής ρίζας, όπως εφαρμόστηκε στο Παράδειγμα 1.
Παράδειγμα 3) Να λυθεί η εξίσωση
Διαδικασία επίλυσης | Αιτιολόγηση |
---|---|
![]() |
Μεταφέρουμε στο 1ο μέλος, ώστε στο 2ο μέλος να έχουμε 0 |
![]() |
Βγάζουμε κοινό παράγοντα το x. |
![]() |
![]() |
![]() |
Λύση της εξίσωσης |
Παράδειγμα 4) Να λυθεί η εξίσωση
Διαδικασία επίλυσης | Αιτιολόγηση |
---|---|
![]() |
Μεταφέρουμε στο 1ο μέλος, ώστε στο 2ο μέλος να έχουμε 0 |
![]() |
Βγάζουμε κοινό παράγοντα το 3 και στην παρένθεση δημιουργείται διαφορά τετραγώνων. |
![]() |
Παραγοντοποιούμε. |
![]() |
![]() |
![]() |
Λύση της εξίσωσης |
Παράδειγμα 5) Να λυθεί η εξίσωση
Διαδικασία επίλυσης | Αιτιολόγηση |
---|---|
![]() |
Μεταφέρουμε στο 1ο μέλος, ώστε στο 2ο μέλος να έχουμε 0 |
![]() |
Βγάζουμε κοινό παράγοντα το x. |
![]() |
![]() |
![]() |
Λύση της εξίσωσης |
Παράδειγμα 6) Να λυθεί η εξίσωση
Διαδικασία επίλυσης | Αιτιολόγηση |
---|---|
![]() |
Μεταφέρουμε στο 1ο μέλος, ώστε στο 2ο μέλος να έχουμε 0 |
![]() |
Σχηματίζουμε διαφορά τετραγώνων. |
![]() |
Παραγοντοποιούμε. |
![]() |
![]() |
![]() |
Λύση της εξίσωσης |